Toelating
Aannamebeleid Maasland
De scholen in Maasland hebben gezamenlijk het aanname beleid vastgesteld, die per 1 januari 2025 ingaat.
- Ouders kunnen kinderen aanmelden voor toelating vanaf de dag dat een kind drie jaar is.
- Vanaf de leeftijd van 2 jaar en 6 maanden kunnen ouders contact opnemen met de school (scholen) voor een rondleiding en een kennismakingsgesprek. Hierna kunnen ze hun interesse uitspreken voor de school en komen ze op de interesselijst. Voordat een kind 2 jaar en 6 maanden is, worden er in principe geen rondleidingen gegeven, maar kunnen ouders wel aangeven op de interesselijst te willen, zij worden dan op de hoogte gehouden van peuteractiviteiten.
- Ouders krijgen kort voor hun kind de leeftijd van 3 jaar bereikt een aanmeld- en intakeformulier, die pas in werking gaat vanaf 3 jaar.
- Als ouders deze formulieren opsturen naar de school, krijgen ze een bevestiging van de administratief medewerker. De bevestiging betekent nog niet dat een kind is toegelaten.
- Als het kind ook op een andere school is aangemeld, moeten de ouders/verzorgers dit kenbaar maken en de volgorde van voorkeur aangeven.
- Het aanmeld- en intakeformulier worden bekeken door de intern begeleider, die kijkt of er sprake is van een specifieke onderwijsondersteuningsbehoefte (zie: zorg bij aanmelding/inschrijving). Indien hier geen sprake van is, zal de aanmelding definitief worden.
- De intern begeleider bepaalt in welke groep een kind geplaatst wordt en neemt hierover contact op met de groepsleerkracht.
- Ongeveer tien weken voor de vierde verjaardag van het kind, neemt de groepsleerkracht contact op met ouders voor het maken van wenafspraken.
- Bij het eerste wenmoment krijgt de ouder een welkomstpakket met daarin een welkomstbrief voor ouders met daarin belangrijke informatie, een gedrukte jaarkalender, een activatiebrief voor ons digitale communicatiemiddel Social Schools, de themabrief van het lopende thema en een welkomstcadeautje voor het kind.
- Een kind wordt pas tot het onderwijs toegelaten, wanneer het de leeftijd van vier jaar heeft bereikt.
- Twee tot vier weken na de startdatum op school vindt er een oudergesprek plaats met de leerkracht.
Bij onvoldoende capaciteit
Als het aantal aanmeldingen het aantal plaatsen overschrijdt, hanteren wij de volgende criteria:
- Broertjes/zusjes van kinderen die al op De Schutse onderwijs krijgen, hebben voorrang.
- Kinderen woonachtig in Maasland worden als eerst ingedeeld.
- Volgend na 1 en 2, wordt in kaart gebracht hoeveel onderwijsplekken er nog beschikbaar zijn. Deze plekken zijn voor kinderen woonachtig in Maassluis of andere plaatsen op basis van volgorde van aanmelding.
- Als een verzoek tot aanmelding wordt gedaan nadat een kind drie is geworden en er is geen capaciteit meer voor toelating, kan een kind mogelijk niet geplaatst worden ondanks punt 1 en 2.
Zij-instromers
Zij-instromers zijn kinderen die ouder zijn dan vier jaar en van basisschool wisselen. Eerst wordt er gekeken of er capaciteit is in het desbetreffende leerjaar, daarna vindt er een oriënterend gesprek plaats tussen de schoolleider en ouders. Voor er tot inschrijving over kan worden gegaan neemt de schoolleider of de intern begeleider contact op met de huidige school en wordt er een zorgvuldige afweging gemaakt of de school kan voorzien in de onderwijs- en ondersteuningsbehoefte van het kind in de groep van plaatsing (zie criteria in het volgende stuk). Na plaatsing vindt twee weken na de startdatum op school een kennismakingsgesprek tussen de leerkracht en het kind (vanaf groep 3) en een oudergesprek met de leerkracht plaats.
Als er sprake is van zorg bij aanmelding/inschrijving
Specifieke onderwijsbehoefte van een leerling kan de toelating beïnvloeden. Zo mag bijvoorbeeld het gedrag van een leerling de ontwikkeling van andere kinderen niet schaden. Wanneer ouders hun kind met een specifieke zorgvraag in willen schrijven, wordt er een analyse gemaakt van de zorgvraag in relatie tot de mogelijkheden van onze school. Criteria die voor onze school een rol spelen bij het nemen van een plaatsingsbesluit zijn:
- de zwaarte/omvang van de zorgbehoefte van het kind
- de mate waarin de leerling zich nog kan ontwikkelen
- het karakter en de grootte van de groep, waarin het kind geplaatst zou moeten worden
- het aantal kinderen met een extra zorgbehoefte, dat al in de groep en op school wordt opgevangen
- de grenzen in zorg waar de school mee te maken heeft
Voordat de school overgaat tot de toelating van een leerling met extra ondersteuningsbehoefte heeft een zorgvuldige afweging plaats gevonden tussen wat de leerling nodig heeft en wat De Schutse op het moment van inschrijven kan bieden. De schoolleider is eindverantwoordelijk wat betreft de beslissing van plaatsing.