Kangoeroeklas

Uit onderzoek van het Centrum voor Begaafd- heidsonderzoek (CBO, 2007) is gebleken dat 10% van alle leerlingen kenmerken van hoogbegaafdheid bezit. Wanneer wij op school merken dat een kind minder tijd nodig heeft om de stof in te oefenen of moeilijker werk aankan wordt bieden we dit aan in het dagelijk werk. Voor de kinderen die daarnaast nog meer uitdaging nodig hebben is er de kangoeroeklas. De kangoeroeklas komt één keer per week op Woensdag bij elkaar. De kinderen uit deze klas gaan dan de slag met proefjes, uitdagingen, onderzoeksvragen of verschillende thema’s. De kinderen krijgen ook opdrachten mee die ze in de groep op hun takenkaart zetten. Ze kunnen dan ook op de andere dagen werken aan opdrachten waar ze hun best voor moeten doen, die ze uitdagen tot echt nadenken en leren.

BERICHTEN

10 jan 2020 - Kangoeroeklas 6 januari
Preview foto Vandaag was er weer een bijeenkomst van de kangoeroeklas. Toen de kinderen binnenkwamen lagen er verschillende ‘tangram puzeels’ klaar. Leuke, maar vooral ook moeilijke puzzels. Met dezelfde spelregels als vorige keer. Je blijft bij de puzzel totdat je deze hebt opgelost. Ook al is de puzzel moeilijk. Het helpt om naar de klok te kijken en te kijken hoe lang je daadwerkelijk 'vast zit', voor sommige kinderen voelt het vooral heel lang, maar dan blijkt het mee te vallen. Ook helpt het om een tip te vragen. 


Daarna zijn we verder gegaan met de ‘denksleutels' en filosofische vragen van de vorige keer. Het was fijn weer een bijeenkomst te hebben!


01 okt 2019 - Bijeenkomst 30 september
Preview foto Vandaag was de eerste bijeenkomst van de kangoeroeklas. Toen de kinderen binnenkwamen lagen er verschillende ‘lucifer puzzels’ klaar. Leuke, maar vooral ook moeilijke puzzels. De kinderen mochten een puzzel kiezen om mee te beginnen. Ze mochten pas door naar de volgende puzzel na het oplossen van de vorige. Het doel van deze opdracht was om op een leuke manier door te zetten als het moeilijk wordt. De kinderen hebben ervaren dat het oké is om vast te lopen, je dan altijd een hint kunt vragen én dat het daarna eigenlijk veel leuker is als het uiteindelijk lukt!

Daarna hebben we kennis gemaakt met ‘denksleutels’. Denksleutels zijn sleutels met daarop een vraag of opdracht die kinderen aanzet tot creatief, analytisch en praktisch denken. Zo hebben we de ‘vraagsleutel’ gebruikt, waarbij de kinderen zoveel mogelijk vragen moesten bedenken met als antwoord 12  3x4= ?  Hoeveel provincies heeft Nederland? 

 

Daarna hebben we gesproken over filosofische vragen. Dat deze vragen vooral bedoeld zijn om na te denken in plaats van te zoeken naar een ‘goed antwoord’. De kinderen hebben bekeken welke vragen zij het meest interessant vonden om mee aan de slag te gaan in de klas.

 

Het was een leuke en leerzame bijeenkomst!