Groep 4/5

 

                                                                      

Welkom op de pagina van 4/5!

Via deze pagina wordt u regelmatig op de hoogte gehouden van de gebeurtenissen in onze groep. 

 

 

BERICHTEN

12 jun 2020 - De eerste week weer samen
Preview foto We sluiten de week gezellig af! We hebben thema 7 van spelling afgerond deze week en vandaag mochten de kinderen allemaal een eigen woordzoeker maken met woorden uit thema 7. 

Aan het einde van de dag hebben we van klei een hand gemaakt. Vooral bij het overtrekken was samenwerken wel erg fijn!

                            


08 jun 2020 - Yes we zijn er allemaal weer!
Wat fijn dat we er allemaal weer zijn? En wat een heerlijk weer. Wij genieten!


15 mei 2020 - We mogen weer naar school!
Het is een gekke tijd geweest maar we zijn onwijs trots hoe jullie (zowel ouders als kinderen) dit hebben opgepakt! Jullie hebben de 

afgelopen tijd keihard gewerkt. Het videobellen is leuk, maar wat was het fijn om iedereen weer te zien. Het is wel anders, want ongeveer 10x per dag je handen ontsmetten waren we nog niet gewend en dat de juf jullie geen knuffel, hand of schouderklopje mag geven voelt ook nog een beetje gek. 

Deze week is er alweer hard gewerkt. Ook hebben we een kaart geknutseld voor iemand uit de andere groep. Ieder kind heeft een eigen postvakje zodat we nog wel in contact kunnen blijven met elkaar. 

Nu lekker genieten van het mooie weer dit weekend en dan zien we elkaar maandag of dinsdag weer! Ik heb er zin in!


29 okt 2019 - Kunst&Cultuur blok 1

Voor de herfstvakantie hebben de kinderen het eerste blok Kunst&Cultuur afgesloten. 

 

Groep 4 is bezig geweest met het thema dans. In 4 lessen tijd hebben ze een stoere dans aangeleerd op het nummer Timber van Kesha. Een deel aangeleerd door de leerkracht, het andere deel zelf bedacht in kleine groepjes. 

Tijdens de danslessen is er aandacht besteed aan de vier elementen van dans; lichaam, ruimte, tijd en kracht. Tevens hebben de leerlingen geleerd elkaar tips en tops te geven door te kijken naar elkaars optreden. We hebben de Kunst&Cultuurlessen afgesloten met een knallend optreden voor de ouders. De leerlingen waren best een beetje zenuwachtig, maar hebben het allemaal top gedaan!

 

Groep 5 is bezig geweest met het onderdeel media. De kinderen groeien op in een digitale tijdperk. Kennis over de digitale mogelijkheden is erg belangrijk. De kinderen hebben onderzocht wat voor soort reclame er is. Tijdens een wandeling door maasland hebben zij gekeken hoe bedrijven producten proberen te verkopen d.m.v. reclame. De kinderen hebben vervolgens zelf reclameborden gemaakt met producten die zij leuk vinden en aan elkaar gepresenteerd. 

Wat is goede reclame en wat is reclame dat je moet negeren? Daarover hebben de kinderen met elkaar gesproken. Verder hebben de kinderen geleerd hoe een beeldscherm van een tv, tablet of telefoon werk en tot slot hebben de kinderen kennis gemaakt met het programmeren op de computer. Een computer kun je opdrachten geven en voert dan precies uit wat je vraagt. Ko deKraker en Scratch zijn leuke programma's om te leren programmeren.
 
Volgende week start er een nieuw blok Kunst&Cultuur. Groep 4 krijgt dan drama en groep 5 krijgt beeldende kunst en tekenen. 
 

18 okt 2019 - Museum De Schutse
Preview foto Wauw, wat was het Schutse museum weer een groot succes! Alle kinderen hebben keihard gewerkt om alles op tijd af te krijgen. We gaan nu lekker genieten van een welverdiende vakantie!

15 okt 2019 - Thema vervoer
Preview foto De kinderen zijn in de klas heel druk bezig met het thema vervoer. Alles wat we gedaan en gemaakt hebben is vrijdag van 17.00 tot 18.00 uur te bewonderen tijdens het Schutse-museum. Wij hebben met groep 4/5 het sub thema watervoertuigen. Hier alvast een kleine impressie. De rest krijgt u natuurlijk vrijdag te zien!

 


16 sep 2019 - Samenwerken
Preview foto Vandaag hebben we een filmpje gekeken waarin samenwerken centraal stond. Samen staan we sterker dan alleen. Op De Schutse werken we veel samen; in groepjes, in tweetallen en groepsdoorbroken. In groep 4/5 staat er iedere week een samenwerktaak binnen de eigen groep op de taakkaart, maar ook een samenwerktaak waarbij groep 4 met groep 5 moet samenwerken. Ze kunnen immers veel van elkaar leren en dit is het grote voordeel van een combinatiegroep. Vandaag heeft groep 5 de leerlingen van groep 4 overhoord bij het rekenen. 

13 sep 2019 - marshmallow-challenge
Preview foto Voor de gouden-KiVa weken kregen de kinderen deze week een challenge. Ze moesten met spaghetti en marshmallows een zo hoog mogelijke toren bouwen. Aan het eind van de les werden de torens opgemeten om te kijken welke toren het hoogste was. Wat belangrijker was tijdens deze les, was het samenwerken. Hier kregen ze na de les dan ook een cijfer voor. 

10 sep 2019 - Rekenen groep 4
Preview foto De kinderen van groep 4 hebben dinsdag gerekend en gewerkt aan twee doelen:

- Rekenen met geld

- Meten

 

De instructietafel was omgebouwd tot een winkeltje. De kinderen leerden de bedragen op verschillende manieren te betalen.

Hierna hebben we geleerd wat een meter is (één grote stap) en wat een cm is. Ze mochten daarna in tweetallen elkaar opmeten. 


07 sep 2019 - De eerste schoolweek
Preview foto

De eerste schoolweek zit er alweer op. We starten dit jaar met "De gouden Kiva-weken". Dit doen we in iedere klas. In ons lokaal staat een schatkist en iedere dag mag een leerling een gouden envelloppe uit de schatkist halen. Hierin zit een opdracht die te maken heeft met groepsvorming. We hebben ieder jaar nieuwe combinatiegroepen en het is belangrijk dat de kinderen elkaar goed leren kennen. 

In de eerste week hebben we op een t-shirt allemaal informatie over onszelf geschreven en dit t-shirt mooi versierd, een dilemma-spel gespeeld en we hebben onzinregels verzonnen;

  • Je moet de hele dag achterstevoren op je stoel zitten
  • De juffen zijn de kinderen en de kinderen zijn de juffen
  • In alleen een onderbroek naar school
  • Werken in de pauzes en op de werktijden buitenspelen

Gelukkig zijn dit niet de echte klassenregels! In de klas zijn echte regels wel belangrijk, dus ook deze hebben de kinderen zelf bedacht. 

 

We zijn benieuwd naar de opdrachten van volgende week!