Leerlingenzorg

In de klas stemmen wij het aanbod af op wat de leerlingen al wel of niet beheersen, zowel op individueel- als op groepsniveau. Wij gebruiken hiervoor  leerkrachtobservaties en methodetoetsen. Daarnaast reflecteren wij en de kinderen op behaalde resultaten. Hierdoor krijgen kinderen en leerkrachten inzicht in wat de kinderen al kennen en wat er (nog) nodig is. De leerkracht gebruikt deze inzichten naast haar pedagogische-, vakinhoudelijke- en didactische kennis om onder andere keuzes te maken in leerdoelen, lesaanbod, instructies en opdrachten. Deze kennis wordt ook toegepast op de samenstelling van de taakkaart. Op de taakkaart staan diverse opties en mogelijkheden. De leerkracht spreekt individueel met kinderen af welke opties en mogelijkheden op hen van toepassing zijn en waar zij eigen keuzes mogen maken. Zo hebben we persoonlijke aandacht voor individuele onderwijsbehoefte, binnen wat er in een groep mogelijk is.

Om de leerlingzorg zo optimaal mogelijk te houden overlegt de leerkracht onder andere met de IB’er en met ouders. Er zijn drie vaste IB-gesprekken en drie vaste oudergesprekken in het jaar. Bij twee van de drie gesprekken zijn de kinderen ook aanwezig. Natuurlijk kan er (van beide kanten) eerder behoefte zijn aan een gesprek, hier is ook alle ruimte voor. De leerkrachten bieden ouders inzicht in de ontwikkeling van hun kind onder andere middels het rapportfolio waar zij samen met het kind verantwoordelijk voor zijn. In het rapportfolio bevinden zich de resultaten van BOSOS (groep 2) en de methode gebonden toetsen en van CITO (3 t/m 8). De leerkracht en het kind reflecteren op de vorderingen van het kind op zowel leer als sociaal-emotioneel gebied, het eigen handelen en inzet. Het rapportfolio gaat twee keer per jaar mee naar huis.

Soms is er meer nodig. De leerkracht signaleert dit en in samenwerking met de IB’er wordt gekeken naar de mogelijkheden binnen en/of buiten de klas. Op het moment dat er meer nodig is, kan de IB’er ook ondersteuning bij het Samenwerkingsverband Primair Onderwijs Westland (SPOW) aanvragen. Allereerst bespreken we de zorgen omtrent een leerling in het schoolondersteuningsteam (SOT). Het schoolondersteuningsteam bestaat uit de IB’er van school, de leerkracht, de schoolondersteuner van het SPOW en een vertegenwoordiger van Centrum Jeugd en Gezin (CJG) en/of schoolmaatschappelijk werk. Ook de ouders zijn bij dit overleg aanwezig. Samen zoeken we naar mogelijkheden om het leerproces en/of het welzijn van het kind te verbeteren. Waar nodig zetten wij de hulp van andere externen in. Ook kan er vanuit een SOT besloten worden tot een overleg voor Handelingsgericht Intergraal Arrangeren (HIA), hierbij zijn naast de aanwezigen vanuit een SOT mogelijk nog andere externen aanwezig. Het doel van een HIA is de onderwijsbehoeftes nog verder in kaart brengen.