Eigenaarschap
Op De Schutse reflecteren we met de kinderen zowel op proces als op resultaat. Bij diverse vakken zoals rekenen en spelling doen we de toets voorafgaand aan het lesblok, de zogenaamde voortoets. Hierdoor krijgen kinderen en leerkrachten inzicht in wat de kinderen al kennen en kunnen en wat ze nog nodig hebben.
De leerkracht gebruikt deze inzichten om keuzes te maken: aan welke doelen gaan de kinderen werken en welke en hoeveel instructie en oefening hebben ze nodig om deze doelen te behalen. Kinderen krijgen in toenemende mate de ruimte en het vertrouwen om hierin eigen keuzes te maken die recht doen aan hun eigen ontwikkeling. Op de taakkaart kunnen de kinderen elke week keuzes maken voor leerdoelen, instructies en leerstof. De rol van de leerkracht wordt hierbij steeds meer coachend en begeleidend. De leerkracht houdt altijd in het oog of het kind de gegeven ruimte en verantwoordelijkheid aankan.
Leerkrachten reflecteren samen met de kinderen regelmatig op hun motivatie, taakgerichtheid, samenwerking, resultaat en de effectiviteit van gemaakte keuzes. Zo leren kinderen wat voor hen werkt en kunnen zij steeds beter de regie nemen over hun eigen handelen en leren.