Daltononderwijs
Zelfstandigheid
We vinden het belangrijk dat kinderen zelfstandig dingen kunnen aanpakken en uitvoeren. Daarom leren kinderen op De Schutse vanaf de kleuters om (steeds meer) dingen zelfstandig te doen. Kinderen zorgen zelf voor materialen, plannen hun (week)taken in en kijken of ze problemen zelf kunnen oplossen. We leren kinderen omgaan met uitgestelde aandacht. Kinderen kijken eerst of het hen (toch) lukt het probleem zonder de leerkracht op te lossen, met een hulpmiddel of hulp van klasgenoten. Hebben ze toch de leerkracht nodig, dan kunnen ze dit aangeven met een vragenkaartje. Ze werken dan zelfstandig verder aan de takenkaart, totdat de leerkracht langskomt. Zelfstandigheid (en het oefenen hiermee) stimuleert het nemen van initiatief, maakt kinderen actiever en vergroot het zelfvertrouwen.
Samenwerken
Samenwerken is een belangrijke vaardigheid om goed te kunnen functioneren in de samenleving. Kinderen oefenen deze vaardigheid vanaf de kleutergroepen door dagelijks samen te werken. Alle kinderen krijgen elke week een nieuw samenwerkmaatje, waarmee ze minimaal één specifieke taak samendoen. Zo leren kinderen samenwerken met iedereen, ongeacht persoonlijke voorkeur. Kinderen werken samen aan leerstof en helpen elkaar met vragen en bij problemen. Gedurende het schooljaar werken kinderen ook regelmatig samen met kinderen uit andere groepen door bijvoorbeeld samen de dierenweide te verzorgen.
Verantwoordelijkheid
Kinderen krijgen op De Schutse (in toenemende mate) verantwoordelijkheid voor het eigen werk, de omgeving en elkaar. Kinderen krijgen de vrijheid en ruimte om binnen het aanbod van de leerkracht eigen keuzes te maken. De leerkracht ziet er altijd op toe dat het kind de verantwoordelijkheid krijgt die het aankan en zal dus per leerjaar en per kind verschillende keuzes maken. Vanaf de kleutergroepen leren de kinderen (in toenemende mate) zorg dragen voor hun omgeving. Zo zorgen zij met elkaar voor de dierenweide en de schooltuin. Ook hebben ze zorgtaken in de klas en leren ze over duurzaamheid. De oudere kinderen werken regelmatig samen met de jongere kinderen. Zo leren de kinderen ook verantwoordelijk te zijn voor elkaar.
Effectiviteit
De Daltonwerkwijze stelt kinderen én leerkrachten in staat zo effectief mogelijk om te gaan met tijd, instructie en (leer)middelen. Door vooraf vast te stellen wat kinderen al wel en niet beheersen, kunnen we de instructies en het leerstofaanbod aanpassen aan wat de kinderen nodig hebben. Deze kennis wordt ook toegepast op de samenstelling van de taakkaart (weektaken van de kinderen). Op de taakkaart staan diverse opties en mogelijkheden. De leerkracht spreekt individueel met kinderen af welke opties en mogelijkheden op hen van toepassing zijn en waar zij eigen keuzes mogen maken. Dit motiveert kinderen en geeft hen meer zelfvertrouwen. Door kinderen verantwoordelijk met zelfstandigheid om te leren gaan, goede keuzes te leren maken en goed te leren samenwerken, wordt het onderwijs effectiever en leren kinderen meer.
Reflectie
(Zelf)reflectie is een belangrijk middel om te leren en wordt bij alle Daltonkernwaarden ingezet. Door steeds te reflecteren met de leerkracht leren kinderen kritisch kijken naar zichzelf en het eigen handelen. Zo krijgen ze meer inzicht in eigen kennis, vaardigheden en (onderwijs)behoefte. De kinderen reflecteren op hun eigen resultaten, kennis en (Dalton)vaardigheden en bedenken met begeleiding van de leerkracht wat de volgende stap is. Ook reflecteren de kinderen met elkaar op hoe ze met elkaar omgaan in de klas met behulp van het moodboard, klassenvergaderingen en de KiVa lessen.
Als team staan wij volledig achter de Daltonwerkwijze. Wij zijn gecertificeerd door de Nederlandse Daltonvereniging. In schooljaar 2026-2027 worden wij opnieuw gevisiteerd. Alle teamleden zijn gecertificeerd. Nieuwe teamleden volgen zo snel mogelijk de opleiding voor Daltononderwijs. Als team werken wij ook zelfstandig, nemen eigen verantwoordelijkheid en werken met elkaar én ouders samen om voor de kinderen het beste resultaat te behalen. We reflecteren doorlopend op ons eigen handelen en de effectiviteit daarvan.